1 juli 2008

Är du också försurad?

Välkommen till den försurade skalan!

Sur mat är nervstimulerande och gör oss nervösa, spända och speedade!

Du kan öka den Basiska skalan genom att börja äta mer grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, råsafter, bovete, getost och dricka mer vatten.

Enligt tidigare studier sägs det kräva minns 7 gånger mer basisk mat än alkalisk för att göra oss lugnare och mer avslappnade. Idag är kanske behovet av basisk mat ännu högre.

Sedan många år har vi pratat och debatterat om våra försurade sjöar, att våra sjöar håller på att dö för de är försurade. Deras buffertgräns är nådd! De har samlat på sig så mycket syror under en väldigt lång tid innan den stora kraschen kom.

Vi födds alla med ett och samma buffertlager, det tar normalt 30 år att köra slut på detta basiska buffertlager. Vi väljer alla själv.

Gå runt och var försurad och ta smällen senare eller
förebygg denna krasch och lev ett längre och friskare liv.

Syrorna är lömska, de gömmer sig i våra muskler och bindväv där vi kan samla på oss massa innan det är försent. Stress är en stor syrebildare. Även vårt skelett samlar på sig av syrorna vi ger det vilket tränger undan kalket, detta resulterar i att skelettet blir poröst och vi får stora problem med vår rörlighet bland annat.

Våra njurar är duktiga på att neutralisera syror i kroppen, men deras kapacitet är dock väldigt individuell. Vissa kan leva osunt i 100 år och andra blir dåliga redan vid 15 års ålder.
Därför bör du aldrig tänka " Ja, men farbror Olof, han levde minsann tills han blev 104 år och han som var så osund, så varför behöver jag då ändra på min min diet?".

Jag bara älskar Susanne Törnqvists kommentar när vi diskuterade våra så kallade Välfärdssjukdommar. -"Ålderskrämpor vid 30 års strecket? - Vad är det för välfärd"???
Rekomenderar verkligen hennes blog>>

Där öst möter väst
- där få människor har hört talas om diabetes och andra hälsoproblem.

För 10 år sedan gick jag själv på läkarbesök 1 gång i veckan för provtagning, utan resultat. Jag åkte till Indien och reste runt under 2 månader, levde på deras enligt många västerlänningar "fattigmanskost" som bestod mesta dels av ris, linser, spenat och andra spannmålsprodukter och grönsaker. Utan några som helst problem av magsjuka som andra lyckats drabbas av, gick jag ned hela 10 kilo(trots att jag åt mig mätt, oh ja, väldigt mätt- jag hade ju semester!) och min kropp var vig som en kokt spaghetti och jag har än idag aldrig mått så bra som just då.
På grund av den andledningen följde jag aldrig upp mina läkarbesök utan det tog ytterligar 5 år i vårt välfärdsland - sen kraschade jag.

Att vara försurad leder garanterat till problem!

"Håller vi kroppen i balans minimerar vi risken att bli sjuk"

Läs mer på Susanne Törnqvists blog>>

Inga kommentarer: